Trvání akce: 8 hodin v sobotu,3 v neděli
    Celý název: Bitva pěti armád 2012
    Zodpovědná osoba: Alweron
    Počet účastníků: něco pře 900
    Typ hry: bitva, fantasy

Slovní hodnocení:

B5A je klasická bitva na motivy knihy Hobit. Má dlouholetou tradici a v posledních letech se celkem úspěšně snaží o mnoho inovací. Je to pokud vím v současnosti největší bitva dřevěnými zbraněmi u nás.

Letošní ročník byl proveden velmi dobře z organizačního hlediska. Na zázemí akce je vidět, že organizátoři už mají velké zkušenosti a dokáží zajistit bez chyby vše potřebné včetně zábavy na sobotní večer. Snad bych jen vytkla oproti předchozím ročníkům chybějící informační stánek pro hráče přicházející v pátek na tábořiště. Být nováčkem, byla bych ztracená. Organizace předherních příprav hráčů (schvalování všeho možného, odchod na bojiště atp.) fungovalo dobře. Samotná hra pak obsahovala mnoho nových originálních prvků. Pravidla hry nedoznala velkých změn od loňska, jsou celkem funkční a přehledná. Kladně hodnotím systém oživování, který i když je trochu složitější, činí hru poměrně dynamickou

Oproti minulým ročníkům došlo k velkému omlazení hráčů. Kostýmová úroveň bitvy je přes to stále velmi vysoká, přibylo helem a neubylo celkem bezpečných zbraní. Na druhou stranu noví hráči s sebou nesou jednak ten problém, že úroveň schopností bojovníků je dost různá (to moc nevadí), ale také že někteří ještě moc neví, jak se chovat. Proto nebo i z jiných důvodů bitva oproti předchozím ročníkům přitvrdila a bez helmy bych už do ní váhala jít. I plechy nebyly k zahození.

Sobotní hra začínala prologem – boji jednotlivých jednotek armád o jídlo. Prolog měl velmi dobrou atmosféru a byl motivující a zábavný. Nevýhodou bylo, že armáda spolu nebyla od začátku a také že některé jednotky měli slabší velitele a to jak z pohledu velení tak v RP. Prolog byl ukončen velkou bitvou. Vše mělo hravý tón vlivem toho, že se bojovalo o skutečné jídlo (hodně a dobré). Následovalo tažení armád, sled bitev na předem daných místech. Tato část je poněkud sešněrovaná a běžný voják do ní nemá možnost příliš zasáhnout. Pokud není podpořena kvalitním hraním velení a celé armády, může být místy dost suchá, což z našeho pohledu byla. Poslední částí sobotních bojů byla bitva o vlajky, tedy tradiční dobývání pevností a střety armád. Tato část nechávala více prostoru taktizování a skládá se z pestřejších bitev, ale na druhou stranu kdo nemá rád dobývání pevností, tomu některé střety nesednou. Na závěru se podepsala už také únava hráčů. Sobota byla zakončena bitvou o Šmakův poklad. Ta je stále stejná, vytkla bych hlavně příšerný kostým Šmaka.

Nedělní část hry se pak odehrávala v impozantním labyrintu, kde armády hledaly dračí poklad a bojovaly o něj. Labyrint měl hrubým odhadem tak 700X150metrů a bylo snadné se v něm ztratit. V této části hry bylo možné různě taktizovat ale i užít si boje. První závěrečná bitva byla trochu chaotická. Skutečná závěrečka se odehrávala tradičně na louce a líbí se mi jak myšlenka toho, že v ní mají hráči stejně životů jako ve hře, tak i nový systém vyvažování a hodnocení za úspěch v předchozí hře – oživování padlých.

Z osobního pohledu bych vytkla hlavně chování některých hráčů (nejedeme se štvát a hádat ale hrát si!). Jinak se mi ale bitva velmi líbila mohu ji jen doporučit. B5A má atmosféru, příběh, skvělé zázemí, je pestrá a navíc se tu můžete alespoň jednou za rok potkat se spoustou známých i nových tváří.

Autor: Tereza (Terka – malý nosatý skřet) Marková